Większość miłośników żywienia wie, że wodorosty należą do najzdrowszych pokarmów, jakie człowiek może spożywać, ale od nori przez chlorellę po wakame, dla wielu ludzi Zachodu rozróżnienie różnych rodzajów dostępnych alg może być trudne. Podczas gdy wodorosty są podstawą kuchni azjatyckiej od tysięcy lat, to dopiero niedawno Amerykanie zaczęli przyjmować wodorosty jako zdrową i smaczną opcję żywieniową.

Wodorosty to wspólna nazwa dla szerokiej gamy roślin morskich, które rosną w oceanach, jeziorach i rzekach. Niewiarygodnie bogate w witaminy, minerały i przeciwutleniacze, warzywa morskie są jednymi z najbardziej pożywnych produktów spożywczych dostępnych dla ludzi. Podczas gdy duża część gleby rolnej, na której uprawiane są amerykańskie rośliny, została pozbawiona składników odżywczych, warzywa morskie są po części tak bogate w minerały, ponieważ uprawiane są w wodzie bogatej w składniki odżywcze.

Algi zawierają wysoki poziom wapnia, żelaza, witamin A, C i K, potasu, selenu i magnezu. Co najważniejsze, jest to jedno z najlepszych naturalnych źródeł jodu, składnika odżywczego, którego brakuje w większości innych pokarmów, a który jest również niezbędny dla zdrowo funkcjonującej tarczycy. Zawiera również wysoki poziom witaminy B12, co jest świetną wiadomością dla wegetarian i wegan, ponieważ jest jednym z niewielu roślinnych źródeł tego niezbędnego składnika odżywczego. Wodorosty są również niskotłuszczowe i bogate w błonnik, co czyni je doskonałym środkiem wspomagającym odchudzanie.

Oto nasze zestawienie najczęstszych rodzajów wodorostów, które możesz spotkać w sklepie spożywczym, sklepie ze zdrową żywnością lub restauracji sushi – i na co są one dobre, oraz jak je przygotować i spożywać.

Nori
Jeśli kiedykolwiek jadłeś sushi lub zupę miso, są szanse, że jadłeś nori. Czerwone algi, które po wysuszeniu i uprażeniu stają się ciemnozielone, to warzywo morskie używane do owijania rolek sushi. Nori jest jednym z najczęściej spożywanych obecnie wodorostów w Stanach Zjednoczonych, a także jednym z najsmaczniejszych. Nori to świetna przekąska, którą można jeść samodzielnie lub dodawać do zup i sałatek.

Chlorella i Spirulina
Dwie podobne algi o znaczących korzyściach zdrowotnych, zarówno chlorella, jak i spirulina rosną w słodkiej wodzie i są pełne składników odżywczych, które wspomagają zdrowy organizm. Z potężnymi korzyściami zdrowotnymi, chlorella i spirulina mają zdolność wiązania się z metalami ciężkimi i innymi szkodliwymi chemikaliami, aby usunąć je z organizmu. Obie zawierają również wysoki poziom białka, niezbędnych kwasów tłuszczowych, błonnika, żelaza i witamin z grupy B. Niektóre badania wykazały również, że mogą być pomocne w zapobieganiu cukrzycy i raka.

Related Posts