Właściwości witaminy D – podstawowe informacje

Witamina D to pojęcie ogólne – w istocie jest to grupa witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Największe znaczenie mają jednak dwie formy witaminy – D2 oraz D3, które różnią się między sobą budową strukturalną.

Pochodzenie witaminy D

Witamina D ma niebagatelny wpływ na nasz organizm (patrz niżej). W większości pochodzi z syntezy zachodzącej w skórze. Może być również dostarczana z pokarmem. Warto jednak wspomnieć, że jej zawartość w pożywieniu jest niewielka. Bogate w wysoką zawartość witaminy D jest mięso tłustych ryb. Nawet, jeśli synteza w skórze jest efektywna, to warto wspomnieć, że suplementacja działa wspomagająco w utrzymaniu prawidłowego poziomu witaminy D w organizmie.

Rola witaminy D w organizmie człowieka

Witamina D wpływa na prawidłowy poziom wapnia i fosforu we krwi. Dzięki temu pomaga we właściwym wykorzystywaniu wapnia i fosforu. Utrzymanie odpowiedniego poziomu tych pierwiastków ma kluczowe znaczenie do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wapń bierze udział w kurczeniu się mięśni, przekazywaniu bodźców, czy krzepnięciu krwi. Ma także ogromne znaczenie w budowie kości i zębów, gdzie jego rola opiera się na funkcji strukturalnej.

Fosfor podobnie jak wapń jest bardzo ważnym pierwiastkiem, który ma także duże znaczenie dla prawidłowej budowy kości i zębów.

Przeprowadzone badania wskazują, że niski poziom witaminy D w dzieciństwie przekłada się na stan kości i zębów w wieku dorosłym.

Plejotropowe działanie witaminy D

Mówiąc o działaniu plejotropowym, mamy na myśli działanie wielokierunkowe. Witamina D działa na szereg różnych czynników – ma wpływ na podział komórek, oraz na działanie układu immunologicznego (odpornościowego). Okazuje się także, że witamina D może mieć wpływ na poziom wapnia we krwi. Dlatego wpływa na gęstość mineralną kości. Należy jednak zauważyć, że stan kości zależy od wielu czynników, nie tylko od poziomu witaminy D.

Ograniczenia stosowania witaminy D

Inne potencjalne dobroczynne efekty działania witaminy D są obiecujące. Należy jednak pamiętać o ewentualnych ograniczeniach wynikających ze stosowania niektórych środków – należą do nich na przykład nadwrażliwość na którykolwiek składnik preparatu.

Rynek suplementów diety jest bardzo bogaty i łatwo dostępny. Warto jednak porozmawiać z lekarzem przed wdrożeniem ewentualnej suplementacji. Koniecznie należy wziąć pod uwagę styl życia, wiek, dietę, czy stopień nasłonecznienia, dzięki któremu syntetyzowana jest witamina D w organizmie człowieka. Szacuje się, że potrzeba suplementacji tej witaminy może dotyczyć nawet 90% polskiej populacji! Warto wykonać, zatem badanie laboratoryjne pozwalające na oznaczenie poziomu witaminy D we krwi.

Źródła:

Marta Marcinkowska, Agnieszka Mickiewicz, Marcin Fijałkowski, Plejotropowe działanie witaminy D – Via Medica Journals, Choroby Serca i Naczyń 2019, tom 16, nr 1, 45–52, [dostęp: 30.05.2020].

Katarzyna Jamruszkiewicz, https://www.mp.pl/pacjent/badania_zabiegi/172377,fosfor, [dostęp:30.05.2020].

Related Posts